tisdag 27 april 2010

Så kan det gå

På Falköpings återvinningsstation har personalen varit lite kreativa. Under en tid har de hittat diverse saker som tillsammans utgör denna mycket kraftfulla alkoholpolitiska manifestation. Och visst kan jag skratta åt den och visst kan jag fascineras av att den största flaskan där faktiskt rymmer 4,5 liter.

Men jag sätter lätt det skrattet i halsen. Den som läser på läxan vet att en storkonsument av alkohol, som utvecklar ett beroende, faktiskt bara har två alternativ. En för tidig död med ett dåligt liv under lång tid dessförinnan. Eller att inte dricka.

2 kommentarer:

  1. Gunnar Karlssontisdag, 27 april, 2010

    Problematiken med spriten ser man även på arbetsplatsen. Nu när man gått ett antal år i arbetslivet kan man koppla mycket till alkohol eller droger, har en känsla av att lättare narkotika ökar kraftigt. Senaste Julfesten på jobbet fick mig att tappa sugen på Julfester, jag fick massor av möjliga tråkiga bilder framför mig på näthinnan.

    Sen är det alltid skönt att se personer som tar sig i kragen, beslutar sig för att leva utan spriten, innan den bryter ner personen för mycket.

    Märker också att en del söner till fäder med drogproblem, oftare tar helt avstånd till droger. Man väljer redan som unga ett mer drogfritt liv, oftast får man inte bukt med drogerna då man som släkt (son) alltid drabbas.

    Har själv aldrig sett min far full, har du?

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentar. Nej, det har jag i princip inte.

    Det är intressant det du skriver om ålder. I ungdomsåren och de tidiga vuxenåren är det ju inte så många som "åker dit". Och de får som gör det uppmuntras nästan, att de "tar bra" och att de roliga på fester. Senare i livet när partner, barn och jobb står på spel, är det desto mer tragiskt. Och desto mer tabu att prata om.

    SvaraRadera